Gre za premišljeno zasnovan projekt, ki strokovnjakom na področju vzgoje in izobraževanja ponuja sodobno, kakovostno in vizualno privlačno literaturo, ki nagovarja mlade bralce na njim prijazen način.

Naša mala knjižnica je projekt, v katerem imajo glavno vlogo knjige. Foto: Pixabay

Branje, branje in še enkrat branje!

V preteklem šolskem letu je v projektu sodelovalo več kot 35.000 otrok iz slovenskih šol in vrtcev, če pa prištejemo tudi otroke, ki so bili v projekt vključeni v tujih državah, ta številka naraste na več kot 60.000 otrok. V lanskem šolskem letu so namreč projekt izvajali tudi partnerji iz Hrvaške, Estonije, Severne Makedonije, Grčije, Poljske in Italije.

Kako se je vse skupaj sploh začelo?

Naša mala knjižnica je meje Slovenije prvič prestopila leta 2014, dve leti pozneje ji je skupina strokovnjakov Generalnega direktorata za izobraževanje in kulturo Evropske komisije prisodila laskavi naziv zgodba o uspehu. V šolskem letu 2025/2026 bodo v Našo malo knjižnico, ki spodbuja bralno kulturo med najmlajšimi z implementacijo ustvarjalnega pristopa, vključene tudi izobraževalne ustanove iz Italije in Hrvaške.

Kaj je glavni namen?

Naša mala knjižnica šolarjem v branje ponuja premišljeno sestavljen in tematsko pester nabor kakovostnih knjig iz različnih evropskih držav. Na ta način se seznanijo z deli vrhunskih slovenskih in tujih ustvarjalcev – med slednjimi so posebej izpostavljeni tisti, ki so uveljavljeni v svoji domovini, ne pa nujno v drugih evropskih državah. Prav ta raznolikost je med drugim ključna za krepitev skupne evropske identitete in razumevanje kultur narodov, s katerimi sobivamo.

Poleg knjig projekt ponuja tudi konkretne metode in orodja za delo s knjigami, saj prijavljeni mladi bralci in bralke prejmejo brezplačne delovne zvezke, polne domiselnih in kratkočasnih nalog, imenovane ustvarjalniki – z reševanjem nalog in sodelovanjem pri dodatnih dejavnostih se učenci in učenke na različne načine kreativno družijo s knjigami, ob tem pa krepijo tudi empatijo in sodelovanje. Na ta način se šolarjem branje približa kot sproščujočo in zabavno, hkrati pa tudi konstruktivno dejavnost, ki je dobrodošla alternativa drugim oblikam preživljanja prostega časa.

Branje v zgodnjem otroštvu pomembno vpliva na šolski in nadaljnji poklicni uspeh, krepi spomin in koncentracijo, širi obzorje in bogati besedni zaklad. Zato pri KUD Sodobnost International veliko svojih moči usmerjajo v to, da bi projekt otroke nagovoril in spodbudil k branju že v zgodnjih letih odraščanja. Ob premišljeno izbranih knjigah se mladim odpira pogled v skupni evropski kulturni prostor, kar prispeva tako k splošni razgledanosti kot k sprejemanju drugačnosti, ob visokokakovostnih delih pa otroci odraščajo v vseživljenjske bralce.

Branje je izjemnega pomena in nanj ne smemo pozabiti

Kot vemo, sodobni čas branju ni posebej naklonjen, še posebej je zaskrbljujoče stanje bralne pismenosti pri mladih, učiteljice in učitelji pa se sprašujejo, kako negativni trend upadanja bralne pismenosti obrniti na bolje? Marsikdo pogreša konkretna orodja, pristope in metode, s katerimi bi se pri pouku in po njem lahko spoprijel s to težavo, saj se včasih zazdi, da v vse bolj digitaliziranem svetu izgubljamo bitko in se borimo z mlini na veter. S projektom Naša mala knjižnica učiteljice in učitelji dobijo voden projekt za spodbujanje branja: vsebine so strukturirane, aktivnosti z različnih področij (tudi likovnega, glasbenega, gibalnega …) so
razporejene skozi celo šolsko leto, zato se mentorice in mentorji lahko prepustijo ustvarjalnemu delu z otroki.

Branje knjig nas zelo bogati. Foto: BoBo

Novost za starejše osnovnošolce

Ker vemo, da branje med mladimi najbolj upade na prehodu v tretjo triado, bo v šolskem letu 2025/26 projekt prvič dosegel tudi starejše osnovnošolce – posebej zanje je nastal Ustvarjalnik 3, namenjen učenkam in učencem od 5. do 7. razreda. Ustvarjalnik 3 predstavlja pomembno razširitev, saj bo mladim ponudil možnost, da ob sodobnih, kakovostnih in vznemirljivih zgodbah razvijajo bralno pismenost ter širijo svoja obzorja. Mladi se bodo lahko preizkusili tudi v pisanju spisa oziroma eseja, s čimer si bodo lahko prislužili objavo v mednarodnem zborniku Iz zgodbe v zgodbo, ki bo objavljen v slovenščini, hrvaščini, italijanščini in angleščini. Knjige, vključene v ta sklop, obravnavajo teme, ki so ciljni starostni skupini blizu – od prijateljstva do odraščanja, samostojnosti, iskanja identitete in soočanja z izzivi sodobnega sveta.

Projekt vsako leto obogati vrsta dodatnih aktivnosti, ki otroke dodatno motivirajo k branju in ustvarjanju. Med njimi posebej izstopajo: Izmenjava literarnega junaka med prijavljenimi vrtci in šolami, Pismo presenečenja, ki ga posebej za sodelujoče otroke napiše eden od avtorjev knjig v projektu, ter natečaj za Naj bralni kotiček, na katerem knjižne nagrade prejme razred, ki uredi najbolj domiselni prostor za branje. Med dodatnimi aktivnostmi velja posebej omeniti Bralni vlakec, ki spodbuja branje zunaj šolskih klopi, v domačem okolju. Lani je v Bralnem vlakcu sodelovalo 1972 otrok, skupaj pa so prebrali kar 20.943 knjig. S takšnimi dejavnostmi projekt krepi povezavo med šolo in domom ter dokazuje, da je branje skupna izkušnja, ki bogati celotno skupnost.