Odraščanje s seboj prinese tako fizične kot psihične spremembe. Iz majhnih deklic zrastejo dekleta in ženske, iz fantov pa moški. Telo se spreminja, z njim pa tudi doživljanje sveta in spolna zrelost.

Telo raste v višino, dekletom se širijo boki in zrastejo prsi, fantom pa mišice, dobijo pa tudi nižji glas. Temu je nemogoče ubežati, saj je to del odraščanja.

Telesne spremembe narekujejo tudi zavedanje o rasti spolnih organov in čustvenih sprememb

Noge zrastejo, roke zrastejo, torej je nemogoče, da ne bi zrastli in se razvili tudi spolni organi. Dekleta postajajo ženske, dobijo menstruacijo, menstrualne krče, čustvena nihanja in še marsikaj. Fantom zraste večji penis, pogosta so vzburjenja, želja po dotikih. Glas se opazno zniža.

Odraščanje ni tabu, temveč dejstvo

Kljub vsem tem dejstvom, pa se o vseh teh spremembah v šolah učitelji z učenci ne pogovarjajo dovolj. To so na delavnici oziroma druženju, ki je potekalo po podkastu Evolucija užitka, povedali učenci.

Pogovor o dotikih, spolnosti, čustvih in odraščanju je potekal v sproščenem vzdušju. Vodili sta ga avtorici oddaje Prvič, ki prihaja na televizijske zaslone februarja 2023. Foto: Tanja Mojzer

Primer dobre prakse, kako se v šoli pogovarjati o stvareh, ki so povezane s puberteto pri fantih in dekletih, je na Avdiofestivalu javno delila nekdanja učiteljica razrednega pouka, Amanda Mlakar.

Amanda Mlakar je kot nekdanja učiteljica razrednega pouka višje stopnje (od petega razreda naprej) z učenci v času razredne ure spregovorila o puberteti, ki jo spremljajo telesne in čustvene spremembe. Foto: Tanja Mojzer

Poglejmo, kako je nekdanja učiteljica z učenci na zelo lep način spregovorila o puberteti

"Spomnim se, da je po poletnih počitnicah prišlo obdobje v 6. razredu osnovne šole, torej v starosti 12 let, ko je učence začelo marsikaj zanimati. Zelo so se začeli spreminjati. Začele so se tudi različne 'zafrkancije' med sošolci.

Takrat sem kot razredničarka videla, da se bo treba malce pogovoriti. In sem na razredni uri kar rekla: razdelili se bomo v skupine in vsaka bo pripravila določeno temo. Od tega, kakšno je naše fizično telo, do tega, kako se počutimo. Kaj vse to pomeni za naše spolno doživljanje, kaj nas zanima. Vse te odgovore so učenci poiskali v knjigah.

Mi smo torej imeli nekakšno spolno vzgojo pri razredni uri. Od takrat naprej moram reči, da se je razmerje med fanti in dekleti zelo spremenilo. Pogovarjali smo se tudi o menstruaciji, kako se dekle takrat počuti, kaj se z njo dogaja. Odnos v razredu med fanti in dekleti se je po vsem tem zelo spremenil, fantje so bili do deklet zelo podporni. Prijazneje so jih gledali. Tudi sami so se med seboj o tem veliko pogovarjali. S plakatov, ki so jih izdelali na temo pubertete, so se resnično zelo veliko naučili.

Tega žal več ni v šolah, ker opažam, da ni več toliko vzgoje. Čestitke vam, ker ste naredili to oddajo, ker ste se spomnili tega, kar res manjka. Želim si, da bi šli s tem načinom in to odprtostjo naprej, do šol in do ministrstva za šolstvo. Oni morajo to urejati. To je zelo potrebno, saj je konec koncev to del življenja. To je tudi tista prava vzgoja. Biologija kot šolski predmet namreč ne pove vsega, treba je ob fizičnem telesu upoštevati tudi psiho in občutja."