Če ste morda že kdaj leteli z letalom, ste se gotovo že vprašali: "Kako lahko postanem pilot?" Ker je prav, da spoznate čim več različnih poklicev, vam tokrat razkrivamo nekaj dejstev o tem, kako postati poklicni pilot.

Pilot mora zelo dobro poznati delovanje celotnega letala. Foto: EPA

Pilot upravlja letalo na domačih ali mednarodnih poletih in je odgovoren za varno, pravočasno in ekonomično letenje med posameznimi letališči. Svoje delo začne najmanj eno uro pred vzletom letala s pripravo na polet, ko preveri in pripravi dokumentacijo za polet, preveri vremenske razmere in preuči obvestila za letalce. Pred poletom se posvetuje, organizira, vodi in koordinira delo vseh članov letalske posadke. Pred samim poletom opravi pregled letala, preveri polnjenje goriva, natovarjanje in iztovarjanje tovora ter vkrcavanje in izkrcavanje potnikov. Tik pred poletom podpiše dokumente o poletu. Polet poteka v okviru predpisanih postopkov v sodelovanju s kontrolo letenja.

Pilotska kabina vsebuje ogromno elektronike. Foto: EPA

Katero šolo oziroma tečaje je treba opraviti?

Če želite postati poklicni pilot, je treba opraviti licenco poklicnega pilota. Pilot mora tudi zelo dobro poznati delovanje samega letala, da zna ob morebitni okvari čim natančneje opisati nastalo težavo. Usposabljanje pilota z licenco poklicnega pilota poteka ob delu, tako da lahko vzporedno študira in opravlja delo inštruktorja letenja, kopilota in kapitana na reaktivnih in večmotornih težjih propelerskih letalih v javnem zračnem prometu.

Pilot se izšola za pilotiranje potniških letal, lahko pa tudi tovornih letal, zasebnih letal, helihopterja, športnih letal in podobno. Foto: EPA


Katere pripomočke uporablja pilot?

Če ste že kdaj imeli priložnost vsaj za trenutek pogledati v pilotsko kabino, ste lahko opazili ogromno gumbkov. Prav vsak ima svoj namen, ki ga mora pilot natančno poznati. Vedno je zraven pilota tudi kopilot (pomožni pilot). Pri delu piloti uporabljajo priročnike in tabele, ki so v letalu, ali pa jih nosijo v pilotski torbi. Delo je vezano na vsakodnevno izpolnjevanje številnih obrazcev. Današnja potniška letala so zelo dobro opremljena z najnovejšo tehnologijo, ki jo mora pilot seveda dobro poznati.

Pilotska kabina. Foto: EPA


Šolanje v Sloveniji

V Sloveniji nimamo posebne šole ali fakultete za pilota, imamo pa tovrstno smer na strojni fakulteti v Ljubljani (smer letalstvo). Sam študij ni dovolj, treba je opraviti tudi licenco za poklicnega pilota. Piloti morajo imeti ogromno znanja o letalih, o različnih okoliščinah letenja (vetrovi, nevihte, zračni pritisk, značilnosti letenja ponoči in podnevi in še in še). Usposabljanje je končano z uspešno opravljenim teoretičnim in praktičnim izpitom, ki ga kandidat opravlja pred posebno državno komisijo. Teoretična znanja med drugim zajemajo poznavanje aerodinamike in teorije letenja, poznavanje letala, motorja in instrumentov, letalske konstrukcije in tipov letal, poznavanje sistemov na letalih, navigacije, meteorologije, zakonskih predpisov, letalske medicine, organizacije letenja in prometa, obremenitev in uravnoteženja letal in poznavanje angleškega jezika.

Delo pilota je izjemno odgovorno, saj lahko z nepremišljeno odločitvijo povzroči letalsko nesrečo. Foto: EPA

Piloti morajo vsako leto opraviti zelo zahteven zdravniški pregled, starejši od 40 let pa ga opravljajo vsakih šest mesecev. Imeti morajo brezhiben vid (dovoljena je raba očal ali korekcijskih leč), sluh in dobro morajo razločevati barve. Biti morajo usposobljeni za timsko delo v majhnem prostoru pilotske kabine. Ob morebitni spremembi načrta poleta se morajo dobro znajti in se hitro prilagoditi novim razmeram. Vsakodnevne spremembe bioritma zahtevajo od pilota dobro psihofizično vzdržljivost.

Pilot mora biti pri svojem delu izjemno dobbro skoncentriran. Foto: EPA

Pilot opravlja svoje delo v majhnem zaprtem prostoru pilotske kabine. Del svojih obveznosti mora opraviti tudi na prostem. Njegovo delo je pretežno sedeče, najpogosteje v letalski posadki (dva pilota), z neenakomernimi obremenitvami, tudi ob nedeljah, praznikih in ponoči. Delo je vezano na pogoste spremembe podnebnih razmer. Pilot del svoje delovne obveznosti preživi tudi na potovanjih, ko se mora zaradi menjave posadk seliti iz kraja v kraj. Tudi bivanje po različnih hotelih ni nobena redkost.

Pilot mora biti seznanjen tudi z delovanjem osebja na letalu. Foto: EPA

Piloti se lahko zaposlijo pri različnih letalskih družbah po svetu. Nekatere letalske družbe imajo le krajše polete (npr. tako kot naša Adria Airways, ki ne ponuja medcelinskih poletov). Pri velikih letalskih družbah po svetu pa lahko en sam polet traja tudi npr. 16 ur (seveda v sodelovanju s kopilotom, ker skupaj delati toliko časa je nemogoče in tudi ni varno in dovoljeno), a v tem primeru gre seveda za to, da pilot ne more vsak dan priti domov. Njihovo delo je zelo dinamično in temelji na potovanjih, čeprav največkrat piloti vidijo le letališča.

V letalu. Foto: EPA

Toliko za zdaj o pilotu potniškega letala. Treba je povedati tudi to, da se pilot lahko izšola tudi za pilota vojaških letal ali pa športnih, zasebnih, poslovnih in številnih drugih letal.

Vir informacij za nastanek tega članka: Zavod Republike Slovenije za zaposlovanje

Osebje na letalu. Foto: EPA
Foto: EPA
Hostesa. Foto: EPA
Prikaz poslovnega dela letala. Foto: EPA
Pilota vojaškega letala. Foto: EPA
Foto: EPA
Foto: EPA
Foto: EPA
Foto: EPA
Foto: EPA